EVOLUTION OF INNOVATIONS IN INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AND THEIR ROLE IN TOURISM: THE UKRAINIAN CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.32782/2786-5843/2024-4-4Keywords:
innovations, information and communication technologies, tourism industry, development, language.Abstract
Relevance of the study: the last 100 years have been characterised by the intensive development of innovations in the field of information and communication technologies (ICT), which are significantly integrated into the processes of interaction in the economic environment; the tourism industry, as a component of the economy, is undergoing the same transformations, but in the conditions of Ukraine, ICT innovations have specific features of implementation and require the attention of scientists and practitioners. The subject of the study is the historical and modern features of the development of ICT innovations in the tourism industry in the world and in Ukraine. The purpose of the study: to outline the historical stages of development of innovations in the ICT of the tourism industry, to determine their basic components, role and features of implementation in the Ukrainian market of tourism services. Research methodology: analysis of theoretical sources (to define the essence of ICT in tourism), comparison and generalisation (to analyse previous publications of Ukrainian and foreign researchers), statistical and historical retrospective analysis (to determine the stages and current trends in the introduction of ICT innovations in the tourism industry in the world and in Ukraine). Results of the study: systematised substantive approaches to the definition of ICT in tourism; outlined the stages of innovation and development of ICT in tourism in the world and the peculiarities of their implementation in Ukraine; highlighted the place of language in the ICT system; presented the author’s version of the definition of ICT in tourism, general and specific functions of ICT innovations in tourism industry of Ukraine. Practical significance: the close relationship between the language component and other elements of ICT is identified, the direct relationship between the level of implementation of innovative digital technologies and the financial and economic sustainability of tourism market providers is assumed, which emphasises the importance of linguistic training of tourism specialists with the simultaneous mastering of digital competencies of all participants in the process of forming and promoting a tourism product. Conclusions: the study allowed us to summarise that the implemented innovative ICT solutions in domestic tourism plays as a promoter of the unique Ukrainian culture, historical heritage and a catalyst for the restoration of the industry, the country’s economy and society as a whole. Prospect for further research: further research will be devoted to key areas of digitalisation of professional activities in tourism among the regions of Ukraine.
References
Лисюк Т. В., Ройко Л. Л., Білецький Ю. В. Інноваційні інформаційно-комунікативні технології. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-26
Лисюк Т. В., Ройко Л. Л., Білецький Ю. В. Цифрові інноваційні технології у сфері туризму України. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 52. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-36
Феленчак Ю. Б., Шевчук І. Б., Нові напрями використання інформаційно-комунікативних технологій у сфері туризму. Інфраструктура ринку. 2019. Вип. 36. С. 69–74. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct36-11
Кучай О. Інтернет-технології та міжнародний туристичний бізнес. Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія Історія, економіка, філософія. 2021. № 26. С. 44–56. DOI: https://doi.org/10.32589/2412-9321.26.2021.269887
Білозубенко, В., Разінькова, М., Небаба, Н., Ятчук, О. Комунікаційні та інформаційні технології в туризмі: теоретико-методичний аспект. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Серія Економічні науки. 2020. № 3 (147). С. 48–56. DOI: https://doi.org/10.30857/2413-0117.2020.3.4
Подзігун С., Малярчук Н. Любивий О. Управління інформаційно-комунікаційною політикою в сфері туризму. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-49
Leung D. Development of Information and Communication Technology: From e-Tourism to Smart Tourism. Handbook of e-Tourism. Springer. 2022. pp. 1-33. https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-3-030-05324-6_2-1
Pahrudin P., Hsieh T.-H., Liu L.-W. Information, Communication, and Technology in the Field of Tourism and Hospitality: A Bibliometric Approach. 3rd IEEE International Conference on Electronic Communications, Internet of Things and Big Data Conference 2023, Taichung, Taiwan, 14–16 April 2023., 38(1), 4; DOI: https://doi.org/10.3390/engproc2023038004
Bąk I., Barej-Kaczmarek E., Sulikowski P. Impact of Information and Communication Technologies on the Tourism Sector. European Research Studies Journal. Volume XXV, Issue 3, 2022. 595–606. DOI: 10.35808/ersj/3052
Azwan M. C. The Role of Information and Communication Technology in Tourism Industry Development: Trends and Future Prospects. Journal of Tourisma, 2024. 1(1), 21–26. https://nawalaeducation.com/index.php/JT/article/view/513
Sustacha I., Baños-Pino J. F., Del Valle E. The role of technology in enhancing the tourism experience in smart destinations: A meta-analysis. Jornal of Destination Marketing and Management. 2023. Vol. 30. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2023.100817
Dyachenko, Y., Humenna, O., Zelenko, O., Ngabonziza, B. (2021). Role of Creativity, Innovations, Digital and Cognitive Technologies for Marketing of Family, Small and Medium Tourism Businesses in Regional Economic Development during and after Coronavirus Pandemiс. Almatourism, № 23. 199–219. DOI: https://doi.org/10.6092/issn.2036-5195/12330
Рац М. А., & Густі І. І. Туризм і вивчення англійської мови за професійним спрямуванням на Закарпатті. Acta Academiae Beregsasiensis: Geographica Et Recreatio, 2024. (3), 75–80. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-5843/2024-3-8
Smart City Ukraine: що це та як це працює в українських реаліях. Visit Ukraine. 4 липня 2023:
Князевич А. О., Дяченко Л. А., Крайчук С. О., Демидюк С. М. Інформаційні технології як ключова складова системи комунікативного менеджменту підприємств туристичної галузі. Ефективна економіка. 2021. № 9. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.9.4
Паливода В. Топ-10 цифровізованих країн – яке місце посіла Україна. Speka. 20.09.2024. https://speka.media/top-10-cifrovizovanix-krayin-yake-misce-posila-ukrayina-v5wrwx
Використання інформаційно-комунікаційних технологій на підприємствах. Державна служба статистики України. URL: https://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2018/zv/ikt/arh_ikt_u.html