ТЕРИТОРІАЛЬНИЙ РОЗВИТОК МЕРЕЖІ FAST-FOOD РЕСТОРАНІВ УКРАЇНИ В УМОВАХ ПОВНОМАСШТАБНОЇ ВІЙНИ (НА ПРИКЛАДІ MCDONALD’S UKRAINE LTD)

Автор(и)

  • В’ячеслав Васильович Бондар Інститут географії Національної академії наук України https://orcid.org/0009-0000-1983-2251
  • Григорій Петрович Підгрушний Інститут географії Національної академії наук України https://orcid.org/0000-0003-2116-8366

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-5843/2025-4-13

Ключові слова:

повномасштабна російська військова інтервенція, ресторанний бізнес, велика мережа закладів швидкого обслуговування, кур’єрська служба доставки харчових продуктів, валова маржа мережі ресторанів

Анотація

Актуальність дослідження: повномасштабне російське військове вторгнення в Україну суттєво вплинуло на розвиток ресторанного бізнесу, в тому числі великих мережевих підприємств швидкого обслуговування. Наприкінці першого півріччя 2022 року закрилися 37 % закладів громадського харчування, сектор втратив до 60 % працівників, а прибутки скоротилися вполовину. Великі мережеві підприємства стали, на жаль, мішенями для обстрілів, що змусило їх призупинити свою роботу на деякий час і переглянути результати операційно-фінансової діяльності. Предмет дослідження: особливості територіального розвитку об’єктів найбільшої міжнародної fast-food мережі в складних умовах соціально-економічного розвитку. Мета дослідження: аналіз розвитку трансформаційних процесів територіальної організації ресторанів McDonald’s в Україні в контексті повномасштабного військового вторгнення країни-агресора. Методи дослідження: порівняльний аналіз статистичних даних окремих показників операційно-фінансової діяльності ПІІ McDonald’s Ukraine LTD за період 2022–2024 рр. з урахуванням отриманих обсягів доходів у 2023 році його прямих конкурентів – групи компаній-франчайзі KFC Ukraine й ТОВ «Пузата Хата». Результати дослідження: за результатами проведеного нами суспільно-географічного дослідження встановлено, що за останні три роки повномасштабної російсько-української війни кожний другий новий ресторан мережі McDonald’s було відкрито в таких містах країни, як Київ, Одеса, Львів, Вінниця, Кропивницький та Чернівці. Разом із тим шляхом емпіричного дослідження було визначено, що динаміка чистого доходу компанії перебуває в чіткій залежності від збільшення показника загальної площі ресторанів за вище зазначений період часу. Практичне значення: отримані результати дослідження є важливими для окреслення перспективних напрямів територіального розвитку об’єктів мережі McDonald’s в регіональному розрізі країни в післявоєнний період. Висновки: компанія McDonald’s упродовж 2022–2024 рр. відкрила в Україні 21 новий ресторан у десяти регіонах, переважно в західних і центральних областях, а також у передмісті столиці. Це зумовлено відносною безпечністю цих регіонів порівняно з південно-східною частиною території країни, де з 24 лютого 2022 року тимчасово не працюють 15 закладів мережі. Перспективи подальших досліджень полягають у вивченні нових форм територіальної організації мережі ресторанів McDonald’s (наприклад, формат партнерської співпраці з мережами автозаправних комплексів уздовж головних міжрегіональних автомобільних магістралей, а також локації в нових сучасних житлових мікрорайонах обласних центрів та їх містах-супутниках), що є частиною довгострокової стратегії розвитку компанії на ринку споживчих послуг швидкого харчування.

Посилання

Кошова Б. Сучасні виклики ресторанного бізнесу в Україні з врахуванням умов війни та вимог суспільства. Scientific journal Development service industry management. 2024. № 7 (26). С. 179–183. DOI: https://doi.org/10.31891/dsim-2024-7(26)

Черкес Р. Б., Косар Н. С., Бей Х. Р. Дослідження ринку послуг швидкого громадського харчування України. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-47

Кукліна Т. С., Цвілий С. М., Корнієнко О. М. Стан ресторанного господарства України під час війни. Вісник Херсонського національного технічного університету. 2022. № 2 (81). С. 197–201. DOI: https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2022.2.25

Даниленко-Кульчицька В. А. Вплив війни на готельно-ресторанний бізнес України. Історія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2022. № 6. С. 19–23. URL: http://journals-lute.lviv.ua/index.php/tourism/article/view/1190/1122.

Чорненька Н. В., Євлах В. С. Досвід Грузії для підвищення результативності українського туристичного бізнесу. Сучасні особливості формування і управління інноваційним потенціалом регіонального розвитку туризму та рекреації із залученням молодіжного ресурсу (Тернопіль, 15–17 жовтня 2015 р.). С. 144–146. URL: https://tntu.edu.ua/storage/news/00002346/book_of_abstract.pdf.

Кубрак Н. Р., Саган Х. Б., Саган В. Р. Функціонування ресторанного бізнесу в період COVID-19 та у період воєнного часу: порівняльна характеристика. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2025. Вип. 21 (1). С. 326–336. DOI: https://doi.org/10.15330/apred.1.21.326-336

Підгрушний Г. П., Мезенцев К. В., Провотар Н. І. Комерційна субурбанізація у Київському метрополісному регіоні: нерівномірність і поліцентричність розвитку / Г. П. Підгрушний, К. В. Мезенцев, Н. І. Провотар, В. С. Дудін, В. В. Бондар. Український географічний журнал. 2020. № 4. С. 19–28. DOI: https://doi.org/10.15407/ugz2020.04.019

Кількість діючих підприємств за видами економічної діяльності у розрізі регіонів (2014–2023 рр.). Діяльність ресторанів та надання послуг мобільного харчування (КВЕД 56.10) / Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 10.06.2025).

Кількість діючих підприємств за видами економічної діяльності з розподілом на великі, середні, малі та мікропідприємства (2010–2023 рр.). Діяльність ресторанів та надання послуг мобільного харчування (КВЕД 56.10) / Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 10.06.2025).

Статистичний щорічник України за 2022 рік. Державна служба статистики України / За ред. І. Є. Вернера ; відп. за випуск О. А. Вишневська. Київ, 2023. 383 c.

Маранчак М. Мак повертається: McDonald’s прийняв рішення відновити роботу частини ресторанів в Україні. URL: https://rau.ua/novyni/mcdonalds-povertaietsja-v-ukraini (дата звернення: 16.06.2025).

Гаюк Ю. Українці розповіли, чому так сильно чекали повернення МакДональдс. URL: https://rbc.ua/rus/styler/ukrayintsi-rozpovili-chomu-silno-chekali-1664960584.html (дата звернення: 19.06.2025).

McDonald’s та KFC в Україні: скільки компанії заробляли до та під час повномасштабної війни. URL: https://slovoidilo.ua/2024/09/03/infografika/biznes/mcdonalds-ta-kfc-ukrayini-skilkykompaniyi-zaroblyaly-ta-povnomasshtabnoyi-vijny (дата звернення: 24.06.2025).

Сухорукова Г. Стан ринку фуд-доставки в Україні: як зростає попит на доставку їжі та напоїв. URL: https://hub.kyivstar.ua/articles/stan-rinku-fud-dostavki-v-ukrayini-yak-zrostaye-popit-na-dostavkuyizhi-ta-napoyiv (дата звернення: 26.06.2025).

Зростання доходів закладів харчування на 120 % за 2023 рік. URL: https://horeca-ukraine.com/zrostannja-dohodiv-zakladiv-harchuvannja-na-120-za-2023-rik (дата звернення: 02.07.2025).

Офіційний сайт компанії McDonald’s Ukraine. URL: https://www.mcdonalds.com/ua/uk-ua.html (дата звернення: 07.07.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-22

Як цитувати

Бондар, В. В., & Підгрушний, Г. П. (2025). ТЕРИТОРІАЛЬНИЙ РОЗВИТОК МЕРЕЖІ FAST-FOOD РЕСТОРАНІВ УКРАЇНИ В УМОВАХ ПОВНОМАСШТАБНОЇ ВІЙНИ (НА ПРИКЛАДІ MCDONALD’S UKRAINE LTD). Acta Academiae Beregsasiensis: Geographica Et Recreatio, (4), 131–141. https://doi.org/10.32782/2786-5843/2025-4-13

Номер

Розділ

ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННА СПРАВА