РІВЕНЬ ЗНАНЬ, ПОВ’ЯЗАНИХ ІЗ ПОНЯТТЯМИ ЕКОНОМІЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ, СЕРЕД УГОРСЬКОМОВНОГО НАСЕЛЕННЯ ПИЙТЕРФОЛВІВСЬКОЇ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ГРОМАДИ НА ОСНОВІ РЕЗУЛЬТАТІВ АНКЕТНОГО ОПИТУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2786-5843/2025-4-2Ключові слова:
економічна географія, географічна грамотність, Пийтерфолвівська територіальна громада, знання понять, анкетуванняАнотація
Актуальність дослідження: упродовж XXI століття предмет географії зазнає істотних трансформацій – новітні технології, передусім ГІС, дають змогу поглибити розуміння просторових взаємозв’язків соціально-економічних процесів. Географічна грамотність і знання просторових взаємозв’язків сприяють кращому розумінню сучасного розвитку економіки та суспільства. Предмет дослідження: знання ключових понять економічної географії угорськомовного населення Пийтерфолвівської територіальної громади. Мета дослідження: оцінити рівень обізнаності дорослого угорського населення громади щодо понять економічної географії, визначити чинники, що обумовлюють його недоліки. Методи дослідження: огляд фахової літератури, анкетування шляхом особистого опитування та за участі інтерв’юерів, порівняльний, системний і концептуальний аналіз. Результати дослідження: на основі отриманих даних можна зробити висновок, що понад половина респондентів знають більше ніж 75 % термінів, поданих в анкеті. Водночас щодо п’яти понять (кооперація, первинний сектор, вторинний сектор, експорт, промисловий центр) частка правильних відповідей залишається нижчою за 50 %. Найбільш відомими виявилися такі терміни, як валюта, відсоток, глобалізація та інфляція. У розподілі правильних відповідей за стáттю жінки випереджають чоловіків, за винятком двох понять (грошовий капітал і валюта). Респонденти з вищою освітою дали найбільше правильних відповідей під час опитування. Практичне значення: результати можуть сприяти вдосконаленню викладання та популяризації економічної географії. Висновки: населення досліджуваної громади здебільшого знає поняття, пов’язані з економічною географією, особливо ті, що частіше трапляються в повсякденному житті, як-от інфляція чи глобалізація. Водночас ті поняття, що спираються на шкільні знання, наприклад первинний і вторинний сектори, значно менш відомі. Серед чинників вибіркового збереження знань слід виділити повсякденне використання понять і роль ЗМІ. Перспектива подальших досліджень: вивчення знань, пов’язаних з іншими галузями географічної науки, розширення просторових меж дослідження, подальше розкриття чинників збереження залишкових знань з географії.
Посилання
Homoki Erika. Földrajzi Ki mit tud, avagy egy 2015-ben végzett mérés eredményei. In: Magyar Földrajzi Napok 2016: konferenciakötet (szerk.: Pajtókné Tari Ilona és Tóth Antal). Eger, Magyar Földrajzi Társaság, Agria Geográfia Alapítvány, Eszterházy Károly Egyetem. 2016. 894–901. URL: https://m2.mtmt.hu/api/publication/3266864
Holló Cs. A túlzott digitális eszközhasználat fontosabb jellemzői és oktatási vonatkozásai. In: InfoDidact’2023. Webdidaktika Alapítvány. 2024. 45–63.
Andok Mónika. Digitális médiahasználati trendek és hatásaik a fiatalok körében. In: Digitális kommunikáció és tudatosság (szerk.: Balázs László). Hungarovox Kiadó, Budapest. 2021. 81–92.
Homoki Erika, Sütő László. A földrajz tantárgy megítélése – a hétköznapi földrajzelemek vizsgálata egy felmérés tükrében. In: Földrajzi Közlemények, 132. évf. 2. Magyar Földrajzi Társaság, Budapest. 2011. 135–145.
Dobos A., Homoki E., Sütő L. Kérdőíves vizsgálat a földrajzi ismeretek mindennapi használatáról országos szinten és az egri környezettan hallgatók körében. In: Acta Academiae Paedagogicae Agriensis, Sectio Pericemonologica, 2010. 36 (4). 21–33.
Lupher-Juhász E. A táj ismeretének kérdőíves felmérése két debreceni iskolában. In: Néprajzi Látóhatár (szerk.: Keményfi R.). Kapitális Kft. 2022. 151–169.
Simonyi S. Földrajzi tudás mérése, egy diagnosztikus teszt eredményei. Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio paedagogica. 2021. 44. 123–133.
Kádár Anett. Általános és középiskolás tanulók földrajz tantárgyhoz köthető tévképzetei. Doktori (PhD) értekezés. Szegedi Tudományegyetem, Földtudományok Doktori Iskola. 2019. dissertation kadar anett.pdf Letöltés ideje: 2025.11.04.
Ukrajna Oktatási és Tudományos Minisztériuma. Földrajz tanterv a 10–11. évfolyam számára. 2022. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv. Letöltés ideje: 2025.02.18.
Ukrajna Oktatási és Tudományos Minisztériuma. Modell tantervek az Új Ukrán Iskola 5–9. osztálya számára. 2022. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/modelninavchalni-programi-dlya-5-9-klasiv-novoi-ukrainskoi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku. Letöltés ideje: 2025.02.18.
Molnár József, Molnár D István. Kárpátalja népessége és magyarsága a népszámlálási és népmozgalmi adatok tükrében (pp. 83–84). A Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség Tankönyv- és Taneszköztanácsa, Beregszász. 2005. 116 p.
Izsák Tibor. Természetföldrajzi fogalmak szótára. Tankönyv- és Taneszköztanács Sokszorosító Műhely, Beregszász. 2004. 46 p.
Makádi M. Földrajzi fogalomtár: A földrajztanításban használt legfontosabb földrajzi fogalmak. ELTE TTK FFI, Budapest. 2022. 118 p. DOI: 10.21862/978-963-284-739-9
Siskáné Szilasi B. Gazdaságföldrajzi tansegédlet: Általános gazdaságföldrajz 1–2. tárgyhoz, felzárkóztató órákhoz. Miskolci Egyetem. 2015. 27 p. URL: https://foldrajz.uni-miskolc.hu/files/18508/Gazdasagfoldrajz_tansegedlet.pdf Letöltés ideje: 2025.02.16.
Balogh L. Természetföldrajzi fogalmak. Glória Kiadó, Debrecen. 1998. 98 p.
Bojko V. M., Miheli Sz. V. Földrajz. 9. osztály. Szvit Kiadó, Lviv. 2017. 272 p.
Bojko V. M., Brajcsevszkij J. Sz., Jacenko B. P. Földrajz. 10. osztály. Bukrek Kiadó, Csernyivci. 2024. 260 p.
Falus I., Ollé J. Statisztikai módszerek pedagógusok számára. Okker Kiadó, Budapest. 2000. 372 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





