МОДЕЛЬ СТАЛОГО РОЗВИТКУ НІШЕВОГО ТУРИЗМУ (НА ПРИКЛАДІ ЗАКАРПАТТЯ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2786-5843/2025-4-5Ключові слова:
нішевий туризм, ризики нішевого туризму, автентичність, масовізація, економічний витік, сталість, нішевий туризм Закарпаття, модель сталого розвитку туризмуАнотація
Стаття аналізує необхідність стратегічного переорієнтування туристичного ринку Закарпаття з неконтрольованого масового на нішевий (альтернативний) туризм. Актуальність дослідження зумовлена потребою в пошуку шляхів сталого розвитку туризму Закарпаття, що дасть можливість в умовах відновлення та євроінтеграції забезпечити довгостроковий баланс між економічною вигодою, соціальною справедливістю та збереженням культурних і природних ресурсів регіону. Мета роботи: розробити інтегровану стратегічну модель сталого розвитку туризму Закарпаття, спрямовану на забезпечення фінансової стійкості нішевого продукту через кооперацію малих виробників та превентивний захист локального економічного й культурного капіталу. Методологія ґрунтується на теоретико-концептуальному підході із застосуванням методів порівняння, проєктування, концептуального та системного аналізу. Результати роботи: визначено, що в регіоні доцільно розвивати нішевий туризм, запропоновано трирівневу ієрархічно структуровану модель сталого розвитку нішевого туризму, яка дасть можливість Закарпаттю максимально ефективно використати наявний локальний економічний і культурний капітал та уникнути деградації автентичності. Модель має три взаємопов’язані рівні (фундаментальний, продуктовий і стратегічний), кожен з яких передбачає проведення ряду заходів. Фундаментальний рівень стосується економічного захисту, нормативного контролю та соціальної справедливості; продуктовий забезпечується кластеризацією з метою розробки спільного продукту та брендуванням; стратегічний передбачає впровадження механізмів управління сталою дестинацією, моніторинг та інвестиції в навчання місцевого населення. Практичне значення: результати дослідження можуть бути використані органами місцевого самоврядування та суб’єктами туристичного бізнесу на етапі розробки стратегічного плану розвитку туристичної дестинації чи формування кластера. Зроблено висновок, що майбутнє регіону пов’язане суто зі сталим нішевим туризмом. В умовах воєнного стану та відсутності деталізованих галузевих стандартів упровадження моделі сталого розвитку нішевого туризму дасть можливість Закарпаттю, використовуючи досвід інших туристичних регіонів, уникнути типових помилок масовізації, гарантувати отримання економічних вигод місцевими громадами.
Посилання
Egresi I. Alternative Tourism: Definition and Characteristics. Alternative Tourism in Turkey. Role, Potential Development and Sustainability. 2017. P. 57–70. DOI: 10.1007/978-3-319-47537-0
Bunghez C. L. The Emerging Trend of Niche Tourism: Impact Analysis. Journal of Marketing Research and Case Studies. 2021. Vol. 20–21. P. 1–9. DOI: 10.5171/2021.134710
За 9 міс. 2025 року на Закарпатті сплатили понад 21 млн грн. туристичного збору. Управління туризму та курортів Закарпатська ОВА. URL: https://zaktour.gov.ua/za-9-misiatsiv-2025-roku-nazakarpatti-splatyly-ponad-21-mln-hrn-turystychnoho-zboru/ (дата звернення: 24.10.2025).
Farmaki A., Singh P., Hassan V. Niche Tourism and Sustainability: Perspectives, Practices and Prospects. 2024. 192 p.
Singh P., Farmaki A., Hassan V. Niche Tourism and Sustainability: Trends, Challenges and Prospects. Publisher: CABI. 2023. URL: https://www.researchgate.net/publication/375524961_Niche_Tourism_and_Sustainability_Trends_Challenges_and_Prospects_Publisher_CABI. (дата звернення: 24.10.2025).
Richards G. Rethinking niche tourism: The example of backpacking. Croatian Regional Development Journal. 2021. Vol. 2, No. 1. P. 1–13.
Novotná M., Kubíčková H., Kunc J. Beyond the buzzwords: Rethinking sustainability in adventure tourism through real travellers practices. Journal of Outdoor Recreation and Tourism. 2024. Vol. 46. DOI: 10.1016/j.jort.2024.100744
Egresi I. Post-Fordism Alternative Tourism and Sustainability. In Egresi, I. (Ed.). Alternative Tourism in Turkey (GeoJournal Library 121). Springer International Publishing AG, 2016. P. 271–290.
Robinson M., Novelli M. Niche Tourism: an introduction. In Novelli, M. (Ed.). Niche Tourism: contemporary issues, trends and cases. Oxford and Burlington : Elsevier Butterworth Heinemann, 2005. P. 1–11.
Щука Г. П., Міхо О. І., Літовка-Деменіна С. Г. Нішевий туризм як шлях розвитку повоєнної України. Причорноморські економічні студії. 2023. Вип. 84. С. 174–179. DOI: https://doi.org/10.32782/bses.84-29
Уварова Г. Ш., Мелько Л. Ф. Нішевий туризм як чинник активізації регіонального туризму в Україні. Вчені записки Університету «КРОК». 2021. № 1 (61). С. 154–162. DOI: https://doi.org/10.31732/2663-2209-2021-61-154-162
Щука Г. До питання про перспективи розвитку нішевого туризму на Закарпатті. Гостинність і туризм майбутнього: наукові та практичні горизонти : збірник тез доповідей IV Міжнародної наук.- практ. конференції (30 квітня – 1 травня 2025 р.). Київ : НУБіП України, 2025. С. 77–81.
Колотуха О. В. Масовий туризм. Cпортивний туризм та активна рекреація: географія, систематизація, практика (словник-довідник). URL: https://geohub.org.ua/node/1736 (дата звернення: 24.10.2025).
Щука Г. Нішевий туризм: концептуальні питання. Нішеві види туризму : монографія. Берегове, 2024. С. 9–72. DOI: https://doi.org/10.58423/978-617-8143336/8-44
Edwards J. Challenges in managing and promoting Niche Tourism in the Irpinia region. Palermo Business Review. Special Issue. 2012. P. 210. URL: https://www.palermo.edu/economicas/PDF_2012/PBR6/PBR-edicion-especial-16.pdf
Tucker H. Community-Based Tourism as Sustainable Development. In Egresi, I. (Ed.). Alternative Tourism in Turkey (GeoJournal Library 121). Springer International Publishing AG, 2016. P. 335–354.
Голод А., Крижанівський Т., Дудаш О. Розвиток туристичних кластерів як стратегічний напрям регіональної політики. Економіка та суспільство. 2024. № 70. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-70-182
Програма розвитку туризму і курортів у Закарпатській області на 2024–2026 роки. URL: https://zaktour.gov.ua/wp-content/uploads/2024/02/prohrama-2023-2026.docx.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





