ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД ВИЖНИЦЬКОГО РАЙОНУ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ ЯК ОСНОВА ЇХ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • Іван Іванович Костащук Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича https://orcid.org/0000-0002-9338-4538
  • Станіслав Васильович Миронюк Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича https://orcid.org/0009-0000-3748-7789

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-5843/2025-3-4

Ключові слова:

інтелектуальний потенціал, ЗНО, НМТ, рівень освіти, освітня мережа, транспортна доступність до закладів соціальної інфраструктури, територіальна громада, децентралізація

Анотація

Актуальність дослідження полягає в тому, що нині Україна переживає важкий етап свого становлення через багаторічну економічну кризу, пандемію Covid-19, а також війну з рф, яка спричинила багато руйнувань міських та сільських поселень, замінувань територій, розпочатий процес децентралізації та багато інших проблем як економічного, так і соціального характеру. Інтелектуальний потенціал (капітал) повинен стати запорукою успішного післявоєнного становлення. Саме в цей час в Україні буде потрібно залучення до різних сфер висококваліфікованих працівників різних професій на всіх адміністративно- територіальних рівнях – територіальних громадах, районах, регіонах, областях та національному (загальнодержавному) рівні. Предметом дослідження є аналіз територіально-просторових особливостей формування інтелектуального потенціалу територіальних громад Вижницького району, який вирізняється своєю природною, економічною, соціокультурною, транспортно-логістичною унікальністю.Для дослідження вибрано учнівську молодь, яка в недалекому майбутньому буде основною рушійною силою змін у післявоєнному відновленні громад і територій усіх регіонів України. Метою роботи передбачено детальний аналіз територіально-просторових відмін у формуванні інтелектуального потенціалу громад вибраного району за результатами ЗНО 2021 року, НМТ 2024 року (за трьома навчальними дисциплінами: українська мова, математика та історія України), ІІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад та ІІ етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України у 2024–2025 навчальному році (усі дисципліни). В основі методології дослідження лежить комплексно-географічний підхід із використанням статистичного методу, а також ранжування за рейтинговими показниками рівня розвитку інтелектуального потенціалу учнівської молоді в територіальних громадах Вижницького району. Також використовувалися порівняльно-географічний аналіз і синтез, математичне оброблення статистичних даних та інші. Результати роботи мають теоретичне та практичне значення, яке простежується у виявленні різних чинників на процес формування інтелектуального потенціалу (капіталу) в окремих громадах Вижницького району. Сфера застосування результатів: одержані дані можуть бути використаними в розробленні Стратегій та Програм соціально-економічного розвитку Вижницького району та окремих його громад, управліннями освіти з метою покращення рівня освіти та збільшення зацікавленості учнів до олімпіад та конкурсів, управліннями регіонального розвитку (чи іншими, які за це відповідають у громадах) з метою оптимального планування розвитку освітньої мережі та покращення транспортної доступності до ЗЗСО. Висновки: інтелектуальний потенціал громад Вижницького району сформувався під впливом різних чинників, які впливають на освітній процес в ЗЗСО. Простежено, що не завжди в гірських районах визначальними є природні умови, як-от Путильська громада за результатами тестування та олімпіад є лідером в районі. Громади району мають різні рівні інтелектуального розвитку серед учнівської молоді.Перспективи подальших досліджень полягають у більш детальному вивченні інтелектуальних здібностей різних вікових груп населення територіальних громад району, пошуку шляхів підвищення рівня освіти як шкільної, так і освіти дорослих.

Посилання

Стратегія розвитку Чернівецької області на період до 2027 року. URL: strategia-chernivetska-2027.pdf (останнє звернення: 26.07.2025 р.).

Нич Т.В. Географія інтелектуального потенціалу. Географія та туризм. 2012. № 21. С. 161–166.

Нич Т.В. Чинники формування інтелектуального потенціалу регіону. Географія та туризм. 2012. № 22. С. 222–226.

Костащук І.І., Білоус Ю.О. Суспільно-географічні аспекти формування якості знань учнів у Чернівецькій області. Науковий вісник Чернівецького університету: Географія. 2015. С. 145–148; 744–745.

Білоус Ю.О. Територіальна структура загальноосвітнього простору: суспільно-географічні аспекти та оцінка якості знань (на прикладі Чернівецької області) : дис. … на здобуття наук. ступеня докт. наук. 2021, Чернівці.

Bilous Yu. Social and geographical features of the formation of the intellectual potential of Chernivtsi oblast. Chasopys sotsialʹno-ekonomichnoyi heohrafiyi, 29, 2020. 90–98. Погляд на соціально-географічні особливості формування інтелектуального потенціалу Чернівецької області.

Zayachuk M., Kostashchuk I., Darchuk K., Bilous Y. Geoinformation technologies as a basis for research of the optimal location of general secondary education institutions (on the example of Chernivtsi city territorial community). Journal of Geology, Geography and Geoecology, 30 (2), 2021. 389–401.

Довгань О. Сутність та особливості визначення поняття «інтелектуальний капітал». Вісник Хмельницького національного університету. Серія: Економічні науки. 2009. № 6(2). С. 153–157.

Жарінова А. Інтелектуальна власність як фундамент інноваційного розвитку економіки України. Інтелектуальна власність. 2009. № 4. С. 22–26.

Прошак В. Концепція інтелектуального капіталу у сучасній економічній теорії. Вісник Львівського університету. Серія: Економічна. 2003. № 32. С. 593–599.

Прокопенко О.В., Школа В.Ю. Оцінка рівня інтелектуального потенціалу в системі стратегічного управління інноваційним розвитком підприємств. Маркетинг і менеджмент організацій. 2010. № 1. С. 127–131.

Семикіна М.В., Гунько В.І. Інтелектуальний потенціал та його роль у національній економіці. Економіка і управління. 2011. № 1. С. 30–50.

Теницька Н.Б. Складові та чинники формування інтелектуального потенціалу. Наукові праці Полтавської державної академії. Серія: Економічні науки. 2012. № 1 (4). T. 3. С. 219–223.

Український центр оцінювання якості освіти. Результати ЗНО 2021 року. Регіональні дані. 2021.

Український центр оцінювання якості освіти. Результати Національного мультипредметного тесту 2024 року. Регіональні дані. 2024.

Департамент освіти і науки Чернівецької обласної військової (державної) адміністрації. Про результати проведення ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Буковинської МАН. 2025. URL: 84-від-11.03.2025.pdf (дата звернення: 26.07.2025).

Департамент освіти і науки Чернівецької обласної військової (державної) адміністрації. Про підсумки проведення III етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів у 2024/2025 н.р. 2025. URL: 54-від-14.02.2025.pdf (дата звернення: 26.07.2025).

ІСУО. (n.d.). Чернівецька область. URL: https://cv.isuo.org/

Мезенцева О.І. Міжнародні чинники розвитку загальної середньої освіти в Україні. Український педагогічний журнал. 2017. № 4. С. 18–26.

Про затвердження Методики формування спроможних територіальних громад : Постанова Кабміну № 214. 2015.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-07

Як цитувати

Костащук, І. І., & Миронюк, С. В. (2025). ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД ВИЖНИЦЬКОГО РАЙОНУ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ ЯК ОСНОВА ЇХ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ. Acta Academiae Beregsasiensis: Geographica Et Recreatio, (3), 41–54. https://doi.org/10.32782/2786-5843/2025-3-4