ДО ПРОБЛЕМИ ВІДПОВІДНОСТІ НОВИХ АДМІНІСТРАТИВНО-ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ОДИНИЦЬ ЗАКАРПАТСЬКОГО РЕГІОНУ ЙОГО ЕТНІЧНІЙ ГЕОГРАФІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2786-5843/2025-2-1Ключові слова:
етнічна географія Закарпатської області, адміністративно-територіальна реформа в Україні, етнічні меншини, географія поселень, територіальні громадиАнотація
Актуальність дослідження: співвідношення території адміністративних одиниць та етногеографічних ареалів помітно впливає на забезпечення соціально-культурних потреб, етнічних меншин, зумовлює різні тенденції етнополітичних взаємин у державах і регіонах світу. Це особливо важливо для України, яка впродовж 2015–2020 років провела адміністративну реформу, і для Закарпатської області зокрема, де зосереджено ареали компактного розселення етнічних меншин. Предметом дослідження є оцінювання ролі етногеографічного чинника під час здійснення адміністративно-територіальної реформи в Закарпатській області, аналіз ступеня етнічної однорідності й мозаїчності новостворених адміністративних одиниць Закарпатської області. Метою дослідження є виявлення ступеня відповідності географії новостворених територіальних громад та адміністративних районів у Закарпатській області ареалам розселення етнічних меншин у контексті етнополітичних взаємин. В основі методології дослідження – взаємопов’язаний аналіз адміністративно-територіального поділу й етногеографії Закарпатської області з використанням картографічного методу та методів дослідження етнічної мозаїчності територій розміщення етнічних меншин і ступеня компактності їхнього розселення. Результати дослідження: розкрито передумови й наслідки проведення адміністративно-територіальної реформи в Україні та Закарпатській області зокрема; проаналізовано основні підходи до оцінювання етнічного чинника в процесі реформування; визначено рівень відповідності новостворених територіальних громад та адміністративних районів ареалам розселення етнічних меншин у контексті перспектив збалансування інтересів усіх суб’єктів етнополітичних взаємин у регіоні. Практичне значення: обґрунтовані положення щодо принципів створення нових адміністративно-територіальних одиниць у місцях компактного розселення етнічних меншин можна взяти за основу державної регіональної етнополітики. Висновки: забезпечення більшої відповідності підрозділів адміністративно-територіального устрою й ареалів компактного розселення етнічних меншин зі створенням для них кращих передумов організації місцевого самоврядування є запорукою встановлення в державі збалансованих етнополітичних взаємин, вигідних усім суб’єктам політичної взаємодії. Принцип добровільності об’єднання поселень у нові адміністративні одиниці нижнього рівня сприяв населенню етнічних меншин, компактно розміщених у Закарпатській області, в організації територіальних громад, у яких вони становлять більшість. Водночас особливості розселення етнічних меншин Закарпатської області й побажання їхніх громадських організацій було лише частково враховано під час утворення нових адміністративних районів і вибору районних центрів, що в більшості випадків було обмежене визначеними критеріями щодо розмірів нових адміністративних одиниць. Перспективи подальших досліджень цієї проблематики полягають у вивченні ефективності діяльності територіальних громад у місцях компактного розселення етнічних меншин.
Посилання
Баранчук В. Роль місцевого самоврядування в становленні та реформуванні системи територіальної організації державної влади в Україні Вісник державної служби України. 1998. № 4. С. 44–50.
Друзюк С. Проблеми інституту місцевого самоврядування в контексті конституційних поглядів М.С. Грушевського. Право України. 1998. № 3. С. 87–88.
Кучабський О.Г. Адміністративно-територіальна організація України: теорія, методологія, механізми становлення : монографія. Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2010. 316 с.
Федчишин М., Фрончко В. Адміністративно-територіальний устрій учора, сьогодні, завтра. Віче. 2000. № 9. С. 38–46.
Дністрянський М.С. Етнополітична географія України: проблеми теорії, методології, практики. Львів : Літопис ; Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2006. 490 с.
Надолішній П. Розбудова нової системи врядування в Україні: етнонаціональний аспект. Київ ; Одеса, 1999. 304 с.
Мустафаєва Е.Т. Принципи об’єднання територіальних громад у місцях компактного проживання національних меншин в умовах децентралізації як складова частина етнонаціональної політики в Україні Державне управління та місцеве самоврядування. 2018. Вип. 1. С. 22–30.
Заблоцький В. Етнонаціональні аспекти адміністративно-територіальної реформи в Україні на регіональному та місцевому рівнях Наукові перспективи. 2021. № 5. С. 73–84.
Барановський М.О. Фінансова децентралізація в Україні: особливості становлення. Український географічний журнал. 2017. № 4. С. 30–38.
Барановський М.О. Субрегіональний рівень адміністративно-територіальної реформи в Україні: дискусійні аспекти. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Географія». 2020. № 1/2 (76/77). С. 37–43.
Склярська О.І. Реформа адміністративно-територіального устрою України в контексті впливу на статус і функції поселень. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка. Серія «Географія». Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2021. Вип. 1 (50). С. 57–64.
Склярська О.І. Сільське розселення як чинник адміністративно-територіальних змін (на прикладі Закарпатської і Чернівецької областей) Людина та довкілля. Проблеми неоекології. 2022. С. 20–28.
Dnistryanskyi M.S., Chaika І.M. Location of small towns and rural settlements of Ukraine and newrealities of the administrative territorial system: contradictions and perspectives of mutual influences. Journal of Geology, Geography and Geoecology. 2023. № 1. Р. 3–16.
Savchuk I. New Administrative and Territorial Division of Ukraine – New Challenge for National Interest. National Interest. 2020. № 1(1). Р. 37–45.
Kuczabski A., Zastavetska L., Zastavetskyy T. The reform of administrative divisionin Ukraine: problems of territorial communities’ formation in the Polish-Ukraini anborderland. Journal of Geography, Politics and Society. 2017. № 7 (2). Р. 87–97.
Заставецька Л.Б. Системи розселення і геопросторові проблеми вдосконалення адміністративно-територіального устрою України : монографія. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2013. 332 с.
Dnistrianskyi M., Molnár J., Chaika I. Natural reduction of Ukraine’s population: Regional dimensions of the national threat. Hungarian Geographical Bulletin. 2021. № 4. 293–310.
Skryzhevska Y., Karácsonyi D. Rural population in Ukraine: assessing reality, looking for revitalization. Hungarian Geographical Bulletin. 2012. № 61 (1). Р. 49–78. URL: ojs.mtak.hu/index.php/hungeobull/article/view/2991 (дата звернення: 19.03.2025).
Про добровільне об’єднання територіальних громад : Закон України від 5 лютого 2015 року № 157-VIII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/157-19 (дата звернення: 13.04.2025).
Про затвердження Методики формування спроможних територіальних громад : Постанова Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2015 року. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/214-2015-%D0%BF (дата звернення: 13.04.2025).
База даних населення. URL: pop-stat.mashke.org/ukraine-census-2001-lang/zakarpatska.htm (дата звернення: 22.02.2025).
Національний склад населення Закарпатської області та його мовні ознаки. Ужгород : Обласне управління статистики, 2003. 86 с.