CONCEPTUALIZATION OF TEACHING IN THE HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-5843/2023-1-5

Keywords:

mentoring, hotel, restaurant, staff, economic results

Abstract

The strengthening of crisis transformations in the hotel and restaurant business and intensifying competition prompts it to strengthen its reputation, form useful communications, as well as increase the professional competences of the staff. One of the modern tools for improving business efficiency is mentoring. The purpose of the article is to substantiate the conceptual institutions of establishments in the hotel and restaurant business. The need and specificity of establishments in the hotel and restaurant business, which is associated with the need for a significant amount of human resources, the availability of vacancies and the perception of innovations in this area, are revealed. The logical relationship between the values of the institution as a procedure for adapting to the business environment and obtaining benefits for the subject-restaurant business is defined: reducing the productivity of personnel, increasing the efficiency of business processes, improving corporate culture and image. At the same time, attention is focused on the presence of possible challenges (financial costs, mentors’ test, lack of awareness of needs and benefits). The meaningful characteristics of business mentoring are determined based on a logical relationship: mentees – mentor – mentoring – business mentoring. Generalization of the types of interaction between the mentee and the mentor, algorithmization of their interaction was carried out. The conceptual foundations of the institution in the field of hotel and restaurant business related to methods, techniques, tools, principles of implementation are disclosed. The proposed model for the implementation of business mentoring, which regulates the main stages of interaction between the mentor and the management of the hotel/restaurant. It is emphasized that despite certain costs and the need for organizational work, business mentoring can contribute to the significant efficiency of the hotel/restaurant. The directions and prospects of business mentoring in the hotel and restaurant business in modern conditions are outlined. It is noted that in the uncertain conditions of the first pandemic environment, and currently the martial law, business mentoring promotes the survival and further development of the hotel and restaurant business, the influence of adaptive service formats and the success of the business entity as a whole.

References

Андрусяк І.В. Менторство як модель партнерства вузу та школи. Теоретико-методичні засади вивчення англійської мови (партнерство школи й університету), 30 березня 2018 р., м. Умань : ФОП Новожилов С.В., 2018. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/21616 (дата звернення: 02.01.2024).

Бовш Л., Комарніцький І., Олійник, О. Менторинг та Agilе: точки дотику в управлінні рестораном. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації, 2021. 4(1), 39–53. https://doi.org/10.31866/2616-7468.4.1.2021.234829 (дата звернення: 02.01.2024.)

Босовська М., Бовш Л. Менторинг у HR-менеджменті готелю. Університетські наукові записки, 2021, № 3 (81), С. 76–86. URL: https://unz.univer.km.ua/article/view/81_76-86 (дата звернення: 03.01.2024).

Дорошкевич К.О., Вороновська М.М., Салата І.З. Підходи до забезпечення менторингової діяльності на підприємствах. Науковий вісник НЛТУ України, 2019, 29(4), 47–49. https://doi.org/10.15421/40290410 (дата звернення: 03.01.2024)

Липич Л., Хилуха О., Кушнір М. Коучинг як форма розвитку «м’яких» компетенцій працівників підприємства. Науковий погляд: економіка та управління. 2020. № 2(68). С. 140–146. http://doi.org/10.32836/2521-666x/2020-68-25 (дата звернення: 05.01.2024)

Смірнов С. Формальний менторинг у професійній підготовці майбутніх офіцерів запасу. Актуальні питання гуманітарних наук, 2019. 2(22), 111–115. http://dx.doi.org/10.24919/2308-4863.2/22.166976 (дата звернення: 02–03.01.2024).

Степаненко В.В. Значення менторства та бізнес-інкубування для стимулювання підприємництва. Сталий розвиток економіки, 2015. 3, 246–251 URL: https://economdevelopment.in.ua/index.php/journal/article/view/607 (дата звернення: 02.01.2024).

Breakenridge D.K. Learning Ethics from a Mentor. Answers for Ethical Marketers, 2021. 111–132. doi: 10.4324/9781003080466-6 (дата звернення: 02.01.2024).

Kendall G., Painchaud H. Planning Your Business Finances Mentor Memo. Designing Your Business, 2016. 88–107. doi: 10.5040/9781501325588.ch-005 (дата звернення: 05.01.2024).

Merriam-Webster’s Learner’s Dictionary. URL: https://learnersdictionary.com (дата звернення: 05.01.2024).

Pokatilo A. Mentor masters. Business Strategy Review, 2014. 25(4), 74–74. https://doi.org10.1111/j.1467-8616.2014.01128.x (дата звернення: 05.01.2024).

Published

2024-01-17

How to Cite

Okhrimenko, A. H., & Bovsh, L. A. (2024). CONCEPTUALIZATION OF TEACHING IN THE HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS. Acta Academiae Beregsasiensis: Geographica Et Recreatio, (1), 48–55. https://doi.org/10.32782/2786-5843/2023-1-5