ART TOURISM AS AN ELEMENT OF CULTURAL DIPLOMACY AND INTERCULTURAL COMMUNICATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/2786-5843/2025-3-16Keywords:
art tourism, cultural diplomacy, intercultural communication, soft power, artistic events, cultural image, international relationsAbstract
The relevance of the research: the growing importance of art tourism as an effective tool for cultural diplomacy and intercultural communication is particularly relevant in a globalised world, especially in the context of post-crisis recovery. Art tourism, as a form of ‘soft power,’ helps countries strengthen their international image and mutual understanding by harnessing the emotional potential of art. Subject research: art tourism as a structured multidimensional form of cultural tourism used for intercultural dialogue, cultural diplomacy, the formation of symbolic capital and the diplomatic presence of a country on the international arena. The purpose of the study is to analyse art tourism as a tool for cultural diplomacy and intercultural communication, identify key socio-cultural and economic factors that increase the attractiveness of destinations through the integration of art, cultural heritage and tourism. Research methodology: an interdisciplinary approach was used, with analysis of sources from international scientific databases (Scopus, Web of Science), professional publications (The Art Newspaper) and digital museum platforms (Google Arts & Culture, Europeana). A comparative analysis of international cases (Louvre Abu Dhabi, Vermeer exhibition in Amsterdam, etc.) was conducted, as well as a content analysis of art project materials and their impact on the formation of cultural dialogue. The results of the study: a model of interaction between key participants in art tourism has been developed: artists, cultural institutions, tourist organisations and government agencies. The main factors contributing to the effectiveness of art tourism initiatives (economic, social, cultural, institutional) have been identified, and the potential of art tourism in transforming regions after crises and wars has been demonstrated. Recommendations have been formulated on adapting the art tourism model for Ukraine’s post-war recovery. Practical Significance: the results can be used by government agencies, cultural institutions, museums, and tour operators in the implementation of international art and tourism projects, the creation of national and regional strategies for cultural cooperation, and the restoration of cultural heritage.Conclusions: art tourism, as an interactive and emotionally rich form of cultural tourism, is an effective tool for intercultural communication and cultural diplomacy. The proposed model of interaction between participants allows for the creation of successful cross-border cultural initiatives, the formation of a positive international image of countries and regions, and the promotion of mutual understanding and intercultural dialogue.
References
Бордун О.Ю. Стратегія використання центрів народних ремесел як об’єктів пізнавального та культурного туризму Карпатського регіону України. Економіка. Управління. Інновації. Серія: Економічні науки. 2011. № 2.
Божко Л.Д. Культурний туризм як важливий чинник соціально-культурного розвитку регіонів України. Культура України. 2011. Вип. 32. С. 169–179.
Кифяк В.Ф. Організація туризму : навчальний посібник. Чернівці : Книги – XXI, 2008. 344 с.
Кляп М.П. Сучасні різновиди туризму : навчальний посібник. Київ : «Знання», 2011. 334 с.
Кочеткова А.А. Культурний туризм в Україні: визначення, особливості, проблеми та перспективи. Сталий розвиток України: проблеми та перспективи : зб. матер. за результатами IV наук.- практ. конф. студ. та молодих вчених. Кам’янець-Подільський : Медобори, 2016. С. 130–133.
Любіцева О.О. Методика розробки турів : навчальний посібник. Київ : Альтерпрес, 2003. 104 с.
Країнознавство: теорія та практика : підручник / М.П. Мальська та ін. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 528 с.
Поливач К.А. Культурна спадщина та її вплив на розвиток регіонів України / наук. ред. Л.Г. Руденко. Київ : Ін-т географії НАН України, 2012. 208 с.
Орлова О.В. «Культурний туризм» як засіб діалогу культур. Культура і сучасність: альманах. 2009. № 2. С. 102–106.
Казак А., Близнюк Л. Культурний туризм як інструмент міжкультурної комунікації. Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії. 2021. № 3 (11). С. 93–102. DOI: https://doi.org/10.29038/2524-2679-2021-03-93-102.
Подолян Я., Тимошенко І., Садова Н. Культурний туризм як інструмент відновлення та розвитку індустрії гостинності у повоєнний період. Економіка та суспільство. 2023. № 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-35.
Дюкарєв Т. Вплив глобалізаційних процесів на український арт-ринок у першій чверті ХХІ століття. Українські історичні студії. 2025. № 17/59. С. 203–211. DOI: https://doi.org/10.24919/3083-6158.17/59.22.
Папп В., Котубей В., Грицько В. Культурний туризм як багатогранний феномен національної самоідентифікації. Економічний форум. 2022. Т. 12. № 4. С. 48–57. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2022-4-6.
Richards G. Designing creative places: the role of creative tourism. Annals of tourism research. 2020. Vol. 85. P. 102922. DOI: https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102922.
Manola M., Maniou F., Mitoula R. The offer and the importance of culture and art in the business tourism sector. Open journal for studies in arts. 2024. Vol. 7, No. 1. P. 5–20. DOI: https://doi.org/10.32591/coas.ojsa.0701.02005m.
Nye J. Soft Power: The Means to Success in World Politics. Public Affairs. 2004. 208 p.
Chitty N. J. An experiential theory of attraction-based influence (unintended and intended). The routledge handbook of soft power. 2nd ed. London, 2023. P. 6–34. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003189756-3.
Franklin A. Art tourism: a new field for tourist studies. Tourist studies. 2018. Vol. 18, No. 4. P. 399–416. DOI: https://doi.org/10.1177/1468797618815025.
Slak Valek N. Art tourism: definitions, opportunities, and discussions based on a case study from Abu Dhabi. Journal of tourism and cultural change. 2021. P. 1–15. DOI: https://doi.org/10.1080/14766825.2021.1962892.
How do aesthetics and tourist involvement influence cultural identity in heritage tourism? The mediating role of mental experience / W. Yang et al. Frontiers in psychology. 2022. Vol. 13. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.990030.
Сивенко А. Позиціонування арт-туризму в загальній структурі туризму. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Географія. 2025. №. 92–93. С. 59–64. DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2721.2025.92-93.8.
Samihah Z. How Louvre Abu Dhabi symbolises strong cultural bond between UAE, France. Gulf News: Latest UAE news, Dubai news, Business, travel news, Dubai Gold rate, prayer time, cinema. URL: https://gulfnews.com/uae/how-louvre-abu-dhabi-symbolises-strong-cultural-bond-between-uae-france-1.89335263 (дата звернення: 24.05.2025).
Louvre Abu Dhabi Annual Report 2021. URL: https://prod-cm.louvreabudhabi.ae/-/media/documents-2024/annual-report-2021.pdf (дата звернення: 24.05.2025).
Louvre Abu Dhabi Welcomes Record-Breaking 1.4 Million Visitors in 2024. URL: https://www.louvreabudhabi.ae/-/media/2025/press-releases/12-feb/pdfs/press-release--louvre-abu-dhabi-welcomes-recordbreaking-14-million-visitors-in-2024.pdf (дата звернення: 24.05.2025).
Van gogh x john madu. Van Gogh Museum. URL: https://www.vangoghmuseum.nl/en/visit/whats-on/exhibitions/van-gogh-x-john-madu (дата звернення: (дата звернення: 30.05.2025).
Marandel J. P. Review | Vienna museum’s Caravaggio and Bernini catalogue presents the artist’s studio as a theatrical site. The Art Newspaper – International art news and events. URL: https://www.theartnewspaper.com/2019/12/03/vienna-museums-caravaggio-and-bernini-catalogue-presents-the-artists-studio-as-a-theatrical-site (дата звернення: 30.05.2025).
Vermeer; the retrospective – rijksmuseum, amsterdam (feb. 10-june 4, 2023). Essential Vermeer. URL: https://www.essentialvermeer.com/misc/vermeer-amsterdam-restrospective.html (дата звернення: 07.06.2025).
ALBERTINA museum wien. ALBERTINA Museum Wien. URL: https://www.albertina.at/en/exhibitions/leonardo-duerer (дата звернення: 07.06.2025).
Gorchakova V., Antchak V. An eventful tourism city: Hosting major international exhibitions in Melbourne. In A. M. Morrison & A. J. Coca-Stefaniak (Eds.), Routledge handbook of tourism cities. 2021. P. 174–186. Abingdon, England: Routledge
Phar-whoa! More than 336,000 visitors attend the NGV’s Melbourne Winter Masterpieces® exhibition Pharaoh. URL: https://www.ngv.vic.gov.au/media_release/phar-whoa-more-than-336000-visitors-attend-the-ngvs-melbourne-winter-masterpieces-exhibition-pharaoh/ (дата звернення: 28.06.2025).
Fazal M. The picasso century. The Saturday Paper. URL: https://www.thesaturdaypaper.com.au/culture/visual-art/2022/06/18/the-picasso-century (дата звернення: 28.06.2025).
NGV International. French impressionism from The Museum of fine arts, Boston. URL: https://www.ngv.vic.gov.au/exhibition/french-impressionism (дата звернення: 28.06.2025).
35th bienal de são paulo reaches record attendance – bienal de são paulo. Bienal de São Paulo. URL: https://bienal.org.br/en/35-record-attendance/ (дата звернення: 28.06.2025).
Cultural institutions / art basel in basel. Art Basel. URL: https://www.artbasel.com/basel/cultural-institutions (дата звернення: 16.06.2025).
About Europeana. URL: https://www.europeana.eu/en/about-us (дата звернення: 12.06.2025).
Cité internationale des arts. Cité internationale des arts. URL: https://www.citedesartsparis.net/en/ (дата звернення: 16.06.2025).
The GDELT Project. The GDELT Project. URL: https://www.gdeltproject.org/ (дата звернення: 25.06.2025).
Cultural gems linked open data: Mapping culture and intangible heritage in European cities / S. Consoli et al. Data in brief. 2023. P. 109375. DOI: https://doi.org/10.1016/j.dib.2023.109375.







