ОРГАНІЧНА ПРОДУКЦІЯ ЯК ЧИННИК ПІДВИЩЕННЯ ПРИВАБЛИВОСТІ ТУРИСТИЧНОЇ ДЕСТИНАЦІЇ: ТЕНДЕНЦІЇ ТА ІННОВАЦІЇ ГАСТРОНОМІЧНОГО ТУРИЗМУ В КАРПАТСЬКОМУ РЕГІОНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-5843/2025-3-10

Ключові слова:

гастрономічний туризм, етнотуризм, етнокультурна спадщина, туристична дестинація, органічна продукція, органічне виробництво, роздрібна торгівля, попит, пропозиція, сталий розвиток

Анотація

Актуальність дослідження: зростання попиту на органічні продукти в усьому світі зумовлено не лише екологічними та соціальними проблемами, але й змінами в підході споживачів до гастрономії та туризму. Туристи дедалі більше шукають автентичного та здорового гастрономічного досвіду, що допомагає туристичним напрямкам перейти до стратегій сталого розвитку. Предметом дослідження є процес впливу органічної продукції на формування гастрономічної привабливості туристичних дестинацій та механізми інтеграції органічного виробництва в туристичну інфраструктуру з урахуванням інноваційних підходів у сфері сталого розвитку та попиту на автентичний кулінарний досвід. Мета дослідження: визначення ролі органічних продуктів як чинника підвищення гастрономічної привабливості туристичних дестинацій. Методологія дослідження: комплексний науковий підхід, що поєднує кількісні та якісні методи аналізу, застосовані методи контент-аналізу, статистичного аналізу та кейс-стаді. Результати дослідження: у контексті розвитку гастрономічного туризму проаналізовано роль органічних продуктів як важливого чинника збереження етнокультурної спадщини та підвищення привабливості туристичної дестинації. Проаналізовано новітні тенденції в органічному виробництві, вихід органічних продуктів на роздрібний ринок та їх вплив на туристичний попит. Підкреслено, що попит на органічні продукти зростає через глобальні зміни поведінки споживачів, орієнтованих на здоровий спосіб життя та екологічну відповідальність. Установлено, що включення органічних інгредієнтів до кулінарних меню сприяє сталому розвитку туристичних регіонів та формуванню позитивного іміджу дестинації. Розглянуто інноваційні підходи до побудови туристичних маршрутів на основі місцевої органічної кулінарної культури. Практичне значення: результати дослідження можуть бути використані місцевими органами влади, туристичними агентствами, виробниками органічної продукції, кейтеринговими компаніями тощо для урізноманітнення пропозиції, розроблення стратегій розвитку гастрономічного туризму. Завдяки перевіреним інноваційним підходам органічну кухню можна адаптувати до потреб різних туристичних секторів, сприяючи зростанню економічної активності в регіоні, підтримуючи місцеве виробництво та створюючи позитивний імідж туристичної дестинації. Висновки: виокремлено роль органічної продукції як чинника підвищення гастрономічної привабливості туристичних дестинацій та обґрунтовано інноваційні підходи до інтеграції органічного виробництва в туристичну інфраструктуру з метою сприяння сталому розвитку регіонів і формуванню конкурентоспроможної туристичної пропозиції. Перспективи подальших досліджень полягають у вивченні впливу органічної продукції на моделі споживання послуг гастрономічного туризму, проведенні соціологічних досліджень представників туристичної галузі, фермерів та виробників органічної продукції для оцінення перспектив розвитку гастрономічного туризму.

Посилання

Басюк Д.І. Інноваційний розвиток гастрономічного туризму в Україні. Наукові праці НУХТ. 2012. № 45. С. 128–132.

Нестерчук І.К. Гастрономічний туризм Правобережного Полісся України: теорія, методологія і практика досліджень : моногр: Житомир : ЖДУ ім. І. Франка, 2023. 548 с.

Кукліна Т.С. Гастрономічний туризм на туристичному ринку України. URL: http://www.sworld.com.ua/konfer30/682.pdf

Сокол Т., Дикіна Т. Гастрономічний туризм як перспективний тренд у розвитку туризму в світі та в Україні. Держава, регіони, підприємництво: інформаційні, суспільно-правові, соціально-економічні аспекти розвитку. Київ : Університет «КРОК», 2024. Т. 2. С. 445–447.

Рубіш М.А., Чорій М.В., Зеленська Л.В. Гастрономічний туризм як засіб активізації туристичних дестинацій. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія Економіка. 2020. Випуск 1 (13). С. 61–66. URL: http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/7250/1/GASTRONOMIC_%20TOURISM%20_AS_%20A%20_MEANS.pdf

Щука Г.П. Гастрономічний бренд Закарпаття: економічний потенціал та можливості розвитку. Acta Academiae Beregsasiensis: Geographica et Recreatio. 2025. № 1. С. 94–104.

Дуга В.О. Роль агротуризму в розвитку органічного виробництва. URL: https://dspace.organic-platform.org/xmlui/handle/data/165

Стадник М.Є., Кожушко П.І. Органічне виробництво та агротуризм: взаємозв’язок та вза- ємовплив. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 69. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/5140

Уліганець С., Батиченко С., Мельник Л. Суспільно-географічні аспекти розвитку ринку органічної продукції та його синергія з агротуризмом. Науковий Вісник Чернівецького університету: Географія. 2024. № 849. С. 5–11.

Kuhn V., Anjos S., Krause R. Innovation and creativity in gastronomic tourism: A bibliometric analysis. International Journal of Gastronomy and Food Science. Volume 35, March 2024. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1878450X23001555?via%3Dihub#preview-section-introduction

Pérez-Priego M.A., García-Moreno M., Jara-Alba C., Caro-Barrera J.R. Local gastronomy as a destination tourist attraction: The case of the «Chiringuitos» on the Costa del Sol (Spain). International Journal of Gastronomy and Food Science. Volume 34, December 2023. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1878450X23001646#section-cited-by

Widjaja D.C., Jokom R., Kristanti M., Wijaya S. Tourist behavioural intentions towards gastronomy destination: evidence from international tourists in Indonesia. Anatolia, 31 (3) (2020). P. 376–392. URL: https://repository.petra.ac.id/18841/

Alderighi M., Bianchi C., Lorenzini E. The impact of local food specialities on the decision to (re)visit a tourist destination: Market-expanding or business-stealing? Tourism Management. Volume 57, December 2016. P. 323–333. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0261517716301054

Berbel-Pineda J., Palacios-Florencio B., Ramírez-Hurtado J., Santos-Roldán L. Gastronomic experience as a factor of motivation in the tourist movements. International Journal of Gastronomy and Food Science. Volume 18, December 2019. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1878450X19300460

Widjaja D.C., Jokom R., Kristanti M., Wijaya S. Tourist behavioural intentions towards gastronomy destination: evidence from international tourists in Indonesia. Anatolia. 31 (3). 2020. P. 376–392. URL: https://doi.org/10.1080/13032917.2020.1732433.

Díaz J., Guevara V. Eventos turísticos basados en patrimonio alimentario: un estado de conocimiento para Latinoamérica. RIVAR. Vol. 9. № 26. 2022. P. 72–88. URL: https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/rivar/article/view/5522

Івашура А.А., Борисенко О.М., Солдатенко А.О. Стале харчування як екологічний маркер в індустрії гастрономічного туризму. Комунальне господарство міст. 2021. Т. 5. Вип. 165. C. 50–55.

Бучко Ж. Етнічний туризм: від пізнання етнорізноманіття до формування етнокультурного туристичного продукту. Нішеві види туризму. Наукове видання : колективна монографія. Берегове : ЗУІ ім. Ференца Ракоці ІІ, 2024. С. 164–193.

Карпати-еко. URL: https://karpaty-eko.com/

Селиська сироварня. URL: https://seliskasirovarnia.com.ua/

Агротуристичний кластер ГорбоГори. URL: https://www.horbohory.com.ua/

СОК Чиста флора. Інновації для фермерів. URL: https://kurkul.com/karta-kurkuliv/5406-sok-chista-flora

Сироварня «Добрі Ґазди». URL: https://www.instagram.com/dobrigazdi/

Сироварня «Добрі Ґазди». URL: https://tuca.com.ua/

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-07

Як цитувати

Бучко, Ж. І. (2025). ОРГАНІЧНА ПРОДУКЦІЯ ЯК ЧИННИК ПІДВИЩЕННЯ ПРИВАБЛИВОСТІ ТУРИСТИЧНОЇ ДЕСТИНАЦІЇ: ТЕНДЕНЦІЇ ТА ІННОВАЦІЇ ГАСТРОНОМІЧНОГО ТУРИЗМУ В КАРПАТСЬКОМУ РЕГІОНІ. Acta Academiae Beregsasiensis: Geographica Et Recreatio, (3), 114–124. https://doi.org/10.32782/2786-5843/2025-3-10

Номер

Розділ

ТУРИЗМ І РЕКРЕАЦІЯ