СПОРТ-ІВЕНТ ТУРИЗМ ЯК НІШЕВИЙ ВИД ТУРИЗМУ

Автор(и)

  • Олександр Васильович Колотуха Державне некомерційне підприємство «Державний університет «Київський авіаційний інститут» https://orcid.org/0000-0001-6386-7611
  • Денис Юрійович Петренко Державне некомерційне підприємство «Державний університет «Київський авіаційний інститут»

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-5843/2025-3-13

Ключові слова:

нішеві види туризму, подієвий туризм, спорт-івент туризм, спортивний івент, PEST-аналіз

Анотація

Предмет дослідження – спортивно-подієвий туризм як нішевий вид туризму. Мета роботи – дослідити специфіку та теоретико-методологічні засади спортивно-подієвого (спорт-івент) туризму як нішевого виду туризму та важливу складову частину подієвого туризму. Методи. Як методи дослідження використано аналіз та синтез (для аналізу понятійно-термінологічного апарату дослідження), статистичний аналіз, PEST-аналіз (для змістової характеристики спорт-івент туризму як важливого світового явища), експертні оцінки. Результати та їх застосування. Здійснено аналіз понятійно-термінологічного апарату дослідження в ланцюжку: нішевий туризм – подієвий туризм – спорт-івент туризм. Всесвітня туристська організація визначає спорт-івент туризм як пріоритетний напрям розвитку світового туризму, як наслідок – проведено 4 міжнародних туристських форуми з цього нішевого виду туризму. Ринок спорт-івент туризму має найшвидші темпи економічного росту серед інших видів світового туризму. Так, у 2023 р. спорт-івент туризм оцінювався в майже 710 млрд дол., з прогнозованими річними темпами зростання між 2024 і 2034 рр. на рівні 18,2%. Для змістової характеристики спорт-івент туризму як важливого світового соціального явища застосовано метод PEST-аналізу, який охоплює вивчення впливу макросередовища на розвиток цього явища, це маркетинговий інструмент, призначений для виявлення політичних, економічних, соціальних і технологічних аспектів зовнішнього середовища, які впливають на це явище. Висновки. Спорт-івент туризм як нішевий вид туризму за принципом ланцюгової реакції має позитивний політичний, економічний, соціально-культурний, технологічний вплив на туристську дестинацію. Вигоду від спортивних подій отримують не лише організатори подій та туристські компанії, а й місцеві громади та локальні бізнеси через зростання споживання наданих послуг і товарів, розбудову інфраструктури, залучення інвесторів та спонсорів подій. Усе це сприяє формуванню іміджу країни, регіону, формуючи довгострокову позитивну картинку в уяві майбутніх туристів.

Посилання

Novelli M. (Ed.). Niche Tourism: Contemporary issues, trends and cases. Oxford and Burlington: Elsevier Butterworth Heinemann. London: Routledge, 2005. 288 р.

Novelli M., Cheer J., Dolezal C., Jones A., Milano C. (Ed’s). Handbook оf Niche Tourism. 2022. DOI: https://doi.org/10.4337/9781839100185.

Нішеві види туризму : колективна монографія / за заг. ред. д. пед. н., проф. Г. Щуки. Берегово : Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці ІІ, 2024. 222 с.

Donald Getz. Event Tourism – Definition, Evolution and Research. Calgary : Elsevier, 2008. P. 403–428.

Устименко Л.М. Подієвий туризм як історико-культурне явище. Культура і сучасність. 2013. № 1. С. 88–92. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kis_2013_1_17

Офіційний сайт Всесвітньої туристської організації. URL: https://www.unwto.org/sport-tourism

Колотуха О., Петренко Д. Sport-event tourism як вид подієвого туризму. Теоретичні і прикладні напрямки розвитку туризму та рекреації в регіонах України : матеріали Х Міжнародної науково-практичної конференції. Збірник наукових праць / за заг. ред. д. геогр. н. О.В. Колотухи. Дніпро : Середняк Т.К., 2024. С. 152–161.

Колотуха О.В. Cпортивний туризм та активна рекреація: географія, систематизація, практика (словник-довідник). URL: https://geohub.org.ua/node/1929

Ross S.D. Developing sports tourism. Urbana-Champaign : UIUC. 2018. 22 p.

Marris T. The Role and Impact of Mega events and Attractions on Regional and National Tourism Development. Reports on the 37th Congress of the International Association of Scientific Experts in Tourism, Calgary, Canada, 1987. Р. 59–78.

Market Research Future. Sports Tourism Market Research Report – Global Forecast till 2034. URL: https://www.marketresearchfuture.com/reports/sports-tourism-market-16078

Third World Sports Tourism Congress. Tourism and Sport: Creating a Lasting Legacy for Tourist Destinations, Madrid, Spain, 2024. 97 р.

ltd Market Data Forecast. Event Tourism Market | Size, Share, Growth | 2024 to 2029.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-07

Як цитувати

Колотуха, О. В., & Петренко, Д. Ю. (2025). СПОРТ-ІВЕНТ ТУРИЗМ ЯК НІШЕВИЙ ВИД ТУРИЗМУ. Acta Academiae Beregsasiensis: Geographica Et Recreatio, (3), 148–156. https://doi.org/10.32782/2786-5843/2025-3-13

Номер

Розділ

ТУРИЗМ І РЕКРЕАЦІЯ