EDUCATIONAL AND INFORMATIONAL TRAINING ENVIRONMENT FUTURE TOURISM SPECIALISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-5843/2024-3-1

Keywords:

tourism, educational and information environment, professional training, information technologies, tourism specialist, tourism education.

Abstract

The relevance of the research: quality tourism education is currently one of the most important issues for the tourism industry, since the current global trends are towards the sustainable development of tourism, which should take into account the effectiveness of the professional training of competent, competitive specialists, who possess, in particular, information technologies. The subject of the study: the process of determining the features of the development of an educational and informational environment for the professional training of future tourism specialists and clarifying the characteristics of its implementation in higher education institutions. The purpose of the research: to find out the specifics of the development of an educational and informational environment for the training of future tourism specialists and the characteristics of its implementation in the educational process of higher education institutions. Research methodology: analysis, content analysis, hypothetical-deductive method, system analysis method; the method of studying the object in its integrity, in the single and mutual connection of its parts; methods of classification, comparison, generalization, modeling; design method. Research results: the expediency and necessity of developing an educational and informational environment for the training of future tourism specialists was established, its features and characteristic features of implementation in the educational process of higher education institutions were clarified. Practical significance: the results were obtained, which consist in the systematization of the logistics of developing an educational and informational environment for the training of future specialists in tourism, as well as the peculiarities of its implementation in the educational process of higher education institutions. Conclusions: the characteristic features of the development of the educational and informational environment for the training of future specialists in tourism, its internal and external interrelationships are singled out; the peculiarities of its implementation in the educational process of higher education institutions are clarified; the influence of the educational and informational environment on the quality of training of tourism specialists is determined. The perspective of further research consists in studying other ways of forming professional competences, which a future specialist in the tourism sector must possess for successful employment and effective professional activity in the modern conditions of the world tourism market.

References

Безкоровайна Л.В. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх фахівців з туризмознавства у вищих навчальних закладах : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Запоріжжя, 2018. 713 с.

Круглік В., Осадчий В., Павленко Л., Симоненко С. Формування відкритого освітнього середовища з використанням технологій штучного інтелекту: аналіз та класифікація. Educological discourse. 2024. Вип. 45(2). https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/1134

Осадча К., Осадчий В., Спірін О., Круглик В. Використання технологій змішаного та дистанційного навчання у педагогічній підготовці бакалаврів професійної освіти. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 46. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/730609/

Петренко Л.М. Підготовка викладачів закладів вищої педагогічної освіти до викладання в цифровому суспільстві. Орієнтири національної освіти в умовах сьогодення : збірник наукових праць Міжнародної науково-практичної конференції, м. Луцьк. Луцьк, 2024. С. 101–106.

Просяна Д., Пшенична О. Інформаційно-аналітична компетентність майбутніх бакалаврів початкової освіти: поняття, структура, зміст. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. 2023. Вип. 17. http://surl.li/ryuxaf

Щука Г.П., Безрученков Ю.В. Підготовка фахівців туризму: виклики сьогодення. Географія та туризм. 2021. Вип. 63. С. 31–36. https://doi.org/10.17721/2308-135X.2021.63.31-36

Закон України «Про Національну програму інформатизації» від 01.12.2022 № 51. Ст. 127. Верховна Рада України. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2807-20#Text

Безкоровайна Л., Боровських О. Логістика проєктування інформаційного освітнього середовища в підготовці майбутніх фахівців із туризму та готельно-ресторанної справи в закладі вищої освіти. Наукові інновації та передові технології. 2024. № 4(32). http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/issue/view/226

Запорізький національний університет. Система електронного забезпечення навчання Moodle ЗНУ. http://surl.li/wxmyfq

Published

2024-08-30

How to Cite

Bezkorovaina, L. V., Venherska, N. S., Andriukaitiene, R. M., & Voronkova, V. G. (2024). EDUCATIONAL AND INFORMATIONAL TRAINING ENVIRONMENT FUTURE TOURISM SPECIALISTS. Acta Academiae Beregsasiensis: Geographica Et Recreatio, (3), 5–12. https://doi.org/10.32782/2786-5843/2024-3-1